tiistai 21. toukokuuta 2024

Assisi muutaman mutkan kautta

Aamulla askarreltiin aamupala niistä kikkareista mitä kaapista löytyi ja yllättävän hyvä ja ravitseva tuosta tuli. Eipä tarvitse niin paljoa takaisin raahata. Katseltiin samalla kun päiväkotiryhmä meni narusta kiinni pitäen paikalliseen museoon, suloisia olivat. Näyttää siis ihan hyvältä aamulta!

Punnersimme matkatavarat autolle, pakkasimme ja lähdimme ajaman kohti Assisia. Pikkuteitä mentiin Trasimeno järveä kiertäen. Aloimme olla tutuilla paikoilla Marciano, Fratta Todina ja Marcon talo ja siitä sitten Monte Castello del Vibioon. Harmi, että teatteri on nykyisin auki vain viikonloppuisin ja tapahtumien aikaan, mutta onhan toi kyläkin ihan mahtava elämys joka kerta. Nautittiin maisematerassilla virvokkeet ja jatkettiin matkaa.

Ajettiin Todiin ja mentiin funikulaarilla ylös kaupunkiin. Täähän on siis paikka jossa on kiva käydä maisemien ja yhden jätskibaarin takia. Syötiin välipalan tapainen lounas kylän torin kuppilassa ja taas muistettiin miks just siellä ei kannata syödä just mitään muuta kuin sitä jätskiä. Poikkeuksellisen tylssää ja huonoa pöperöä italialaisittain ajatellen ja palvelukin oli varsin viipyilevää. Korjattiin tilanne kuitenkin maisemien katselulla ja sinä jätskibaarissa poikkeamalla ennen kuin jatkettiin matkaa kohti Assisia.

Assisiin saavuttiin kolmen paikkeilla, ja Cortonasta poiketen tehtiin toinen toimintasuunnitelma majoituksen varalle. Jätettiin auto parkkihalliin ja mentiin kävellen hotellille joka oli ihan loistavalla paikalla ihan Pyhän Klaaran katedraalin kulmilla. Respan rouva antoi kartan ja piirsi siihen reitin miten saadaan auto tuotua siksi aikaa paikalle, että saadaan kamat purettua.

Eeva ja Anita kävivät katsomassa huoneet valmiiksi sillä aikaa kun Juha ja Petri haki auton parkkihallista. Kamat hotellin ala-aulaan ja mimmit siirsi ne huoneisiin sillä aikaa kun kundit arpoi auton takaisin parkkihalliin. Huomenna tehdään pois lähtiessä varmaan sama proseduuri, parkkihallista kun on kohtuu pitkä matka hotellille ja melkein yhtä pitkä matka pystysuunnassakin.

Käytiin pienen huokaustauon jälkeen katsomassa Fransiskuksen katedraali joka on varsiin vaikuttava. Todettiin, että suotta ovat rakentaneet sen uuden katedraalin siihen vanhan päälle kun vanhakin on vielä ihan toimiva ja itseasiassa kauniimpi kuin se uusi joka sekin on jokusen sataa vuotta vanha.

Mimmit meni raikastumaan hotellille ja Juha ja Petri poikkesivat leikittämässä iloista koiraa pienellä terassilla ja etsivät illallispaikan johon sai pöytävarauksen hotellin kulmalta. Oli nääs vieraita tulossa.

Puoli kasin jälkeen puhelin soi ja Marco kyseli, että missäs ootte ja koska nähdään! Voi kyllä sanoa, että jälleennäkeminen oli riemukas. Edellisestä tapaamisesta on jo melkein viisi vuotta!

Vaihdeltiin hetki kuulumisia ja mentiin syömään siihen kansankuppilaan, jossa oli ihan järkyttävän hyvät eväät ja juomat. Voin sanoa, että kyllä viihdyttiin! Sovittiin että kun Marco ja Lorella tulevat kesällä Suomeen koitetaan pistää vielä paremmaksi.