Aamulla herättiin eilisen kauniin illan jälkeiseen sadeuhkaa puhkuvaan säähän. Ei pidetty mitään kovaa kiirettä, sillä ajatus oli tankata ja tyhjentää se septi, josapa se alkaisi toimia hieman paremmin. Laitettiin vene purjehduskuntoon ja ajettiin huoltolaituriin. Dieseliä meni huimat 10 litraa! Vaikka oli ajeltu Airistoa vastatuuleen. Keskikulutukseksi saatiin noin litra/tunti. Parempi on kuitenkin mennä purjeilla.
Tällä ajatuksella otettiin suunta Nauvon pohjoispuolella menevälle väylälle ja saman tien purjeet ylös. Pari kolme mailia mentiinkin ihan kivasti, mutta sitten tuli stoppi. Tuuli vaihtoi suuntaa täysin vastaiseksi juuri, kun väylä kapeni luovikelvottomaksi. Pitkin hampain purjeet alas ja kone käyntiin.
Koneen rouskutusta sitten kuunneltiinkin loppupäivä. Tuuli kääntyi pikkuhiljaa lounaan suuntaiseksi mikä oli taas perinteisen kuvion mukaan juuri kulkusuuntaamme vastaan. Aivan parilla kolmella viimeisellä maililla olisi ollut mahdollista nostaa purjeet ja tulla tyylikkäästi satamaan, mutta laiskuus voitti taas ja koneella tultiin Brännskäriin.
Hieman jännitti että mihin saadaan vene kiinni kun kauempaa katsoen poijuja ei juurikaan ollut vapaana laiturin sivuilla. Päädyssä oli kyllä kymmenkunta poijua, mutta siinä oli joku germaani asentanut kivitalon kokoisen jahtisa kylkikiinnitykseen vieden suurimman osan paikoista. Siihen tuulen puolelle sen keulan eteen sitten lopulta saatiin kippo kiinni. On varmaan tuulekkain paikka tänä kesänä, hyvin nykii, klonksuttaa ja keinuttaa uneen...ehkä.
Kävin ilmoittautumassa ja maksaamassa venepaikan, samalla kun varasin saunan. Laituria pitkin kävellessäni katsoin että olisihan siinä suojan puolella ollut paikkoja neljälle - viidelle veneelle, mutta niille ei ollut omia poijuja. Naapurin poijuun olisi pitänyt kiinnittyä. Kun olimme juuri saaneet kaikki hyvälle mallille ja maasähkötkin kytkettyä niin ei enää lähdetty siirtämään venettä. Menee kai se yö tuossakin.
Poikamme Joona oli tätä satamaa meille kehunut. Hän oli käynyt kavereidensa kanssa tässä joku kesä, ja kyllä kehut olivat paikallaan. Aivan jumalaisen kaunis paikka, oma pieni kalasavustamo, leipomo ja pieni matkamuistomyymälä. Nuoripari, joka tätä satamaa pyörittää, tekee sen todellakin rakkaudesta lajiin - suurella sydämellä. Kannatimme yritystä ja söimme loistavat savukalapizzat paikallisilla oluella ja siiderillä höystettynä.
Käveltiin pitkin saarta ja ihasteltiin maisemia ja saariston luontoa. Kyllä sitä kehtaa tällaisessa paikassa ihastellakin.
Painevedessä on yhä edelleen pieni vuoto, joten täältä kun ei vettä saa laiturilta, niin Juha kantoi 45 litraa vettä juomavesipisteeltä veneelle 5 litran lainakanisterilla. Sitä ennen kontattiin vielä kerran kaikki liittimet läpi ja mikään niistä ei tuntuisi vuotavan, mutta silti pumppu hörähtää noin kymmenen minuutin välein ja pilssiin ilmestyy puhdasta vettä sen verran, että automaattinen pilssipumppu toimii puolen tunnin välein. Illaksi otettiin sitten paineveden liitin irti ettei vesi häviä ihan hallitsemattomasti.
Illalla käytiin oikein hyvässä perinteisessä saunassa ja aikaisin nukkumaan. Huomenna olisi meininki päästä ihan kunnolla purjehtimaan kohti Hiittistä. Kelitiedotteita on vaan vähän haastava seurata, kun mukana olevista neljästä puhelimesta (neljä eri operaattoria) vain yksi saa jonkunasteisen, edes 3G-yhteyden mihinkään. Nyt ollaan merellä selkeesti.
Tänään ei sit tuu kuvia, laittelen niitä huomenna kun saa jonkunlaisen yhteyden. Kahta kuvaa latailin tunnin ja vieläkään ne ei menneet läpi ja tekstinkin lataus meni läpi vasta toisella (edit kolmannella) kerralla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti