keskiviikko 6. heinäkuuta 2022

Löysä päivä rannalla ja tajunnanvirtaa sekä Knossoksen palatsia

Eilinen päivähän meni ihan rannalla löhöillessä ja filosofioidessa. Naton hävittäjät parveili oikein tuella ilmassa ja mietittiin ettää onks se naapurimaan kääpiö jotain uutta isompaa suunnitellut. Uutisiahan ei siis olla juurikaan viitsitty lukea kun lomalla ollaan.

Samalla pohdiskeltiin sitä kuinka kivaa olis jos sattuis olemaan ihan rahaakin. Nikos vähän valotti sen "Is a Rose" veneen kuviota. Kippohan siis on 163 jalkainen ja niitä vastaavanlaisia on rakennettu pari kappaletta jollekin nuorelle naisihmiselle joka vahingossa omistaa öljy-yhtiön Italiassa.Kaukalossa on 8 hengen miehistö ja saman verran "asiakaspaikkoja".Melkoisen hulppeet tilat siis porukalla. Vastaava porukkahan mahtuu 65 jalkaiseen Lintuun Atlantin ylityksellä... Samalla selvis miten omistajalla on varaa tankata 45 000 litran dieseltankki tarvittaessa täyteen.

Illalla käytiin syömässä hyvin rantatavernassa samalla kun poikettiin katsomassa onko Nikos veneellään, ei ollut ja juututtiin rockkibaariin kuuntelemaan hyvää musaa suomalaisen mukavan pariskunnan kanssa. Sovittiin heidän kanssaan tällit seuraavallekin illalle.

Tietokonehan sanoi sedälle päivää kun meni yks kännykän laturi pimeeks ja vaikka kaupasta saatiin uusi latausmokkula niin miniläppäri oli purkanut itsensä selvitystilaan ja blogin teko piti siirtää seuraavaan iltaan. Yhdellä laturilla kolme kännykkää ja miniläppärikun koitetaan pitää virroissa niin logistiikka on ajoittain koetuksella.

Aamulla olikin aikainen herätys kun piti 7.30 olla Alfa-pankin keruualueella venaamassa bussia joka veis meidät Knossoksen palatsiin tutustumaan. Ihan turhaan kiirehdittiin kun bussi tuli varttia myöhässä...

Tän retken järjestelyt oli muutenkin vähän niin ja näin, viimeiset osallistujat ja opas poimittiin kyytiin jo reilut puoli tuntia myöhässä aikataulusta, opas posmitti tasapaksulla änellä mikkiin about koko Kreetalaisen mytologian matkalla Knossokselle ja siinä välissä kertoi, että pitäisi ne loput matkan hinnasta maksaa mutta missään vaiheessa ei kertonut miten paljon. Mehän siis oli maksettu vain varausmaksu aikoinaan toimistolle ja mun laskujen mukaan bussissa piti maksaa vielä kuutisen kymppiä. Onneksi maisemat oli upeat!

Knossokselle tultiin ja testattiin ne hörluurit että kaikki kuulee oppaan posmitukset. Oltiin siinä vaiheessa jo reilu tunti aikataulusta myöhässä ja sitten mentiin jonottamaan lippuja Knossoksen kaivaus/palatsialueelle. Tähän tärvääntyi about kolme varttia. Lopulta kuitenkin liput saatiin ja päästiin etenemään.

Se palatsihan oli siis huikee, Forum Romanumiin melkein verrattavissa paitsi 1800 vuotta vanhempi. Opas selvensi nappiin juttua ja mentiin melkein puolijuoksua koko alue läpi koska aikataulu ja kiire. Paitsi silloin kun piti mennä vilkaisemaan Minoksen valtaistuinta. Siinä olis ollu silleen tasasesti etenevä jono mutta tää matami alko just silloin pääsemään vauhtiin ja selvennys alkoi hipoa parhainta suomen hallituksen budjettikeskustelua, paljon sanoja vähän valmista.

Oppaan jalat halvaantu samalla kun suua aukesi joten meidän ryhmä ei juuri edistyny ja porukkaa lappasi jonoon väliin iha jatkuvasti. Asiasta jo kertaalleen huomautin jolloin hieman etenemisvauhti kasvoi, selitys ei laantunut kuitenkaan ja vcain parikymmentä tyyppiä ehti mennä edellä sinne valtaistuimelle. Me sitten juostiin paikka läpi sillä opas oli jo menossa vankasti eteenpäin posmittaen palatsin historiaa taukoamatta...

Jos edellisestä ei ihan tarkkaan käynyt ilmi, niin Knossokseen tutustuminen oli snadisti pettymys ja ostettiin sitten ihan kirja aaiheesta että voisi ajan kanssa tutustua tuohon yhteen maailman vanhimpaan säilyneeseen historialliseen kohteeseen. Bussille tultaessa aikataulu oli jo melkein kaks tuntii ruvella!

Ajettiin siitä sitten Iraklionin keskustaan, museon kulmalle ja opas julisti 2,5 tunnin vapaan kaupunkiin tutustumista varten. Piti olla yli kolme mutta koska aikataulu ruvella ja sillai, kuka näistä enää jaksaa välittää. Mentiin museoon!

Iraklionin museo olikin sitten kokemus. Ei opasta riesana ja sai ihan ajan kanssa tutustua siihen mikä kiinnosti! Esineistöä oli 7000 eKr - 1900 jKr ajalta joten voi vain kuvitella miten rapsakka otanta oli! Sanotaanko näin, että saviruukkuja ei ihan kohta tarvitse katsella...

Se mikä kiinnitti huomiota oli Minoslaisen kulttuurin korkea taso. Esineet ja työkalut oli kehittyneempiä kuin Etruskeilla melkein tuhat vuotta myöhemmin. Sieltä löytyi myös lapsuuteni suuri ihmetyksen aihe: Jumalatar käärmeet kädessä ja tissit paljaana. Sen patsaan kuvaa olin Kansojen Historian ekasta niteestä nuorena ihmetellyt periaatteella "mitä ihmettä" ja nyt näin sen ihan siinä vitriinissä. Pieni oli mutta edelleen vaikuttava.

Unelmieni nainen oikealla

Pikkasen erilaisia öljylamppuja
Museokäynnin jälkeen oli vielä reilu tunti aikaa ennen bussin lähtöä joten meinattiin mennä syömään. Ninenomaan meinattiin. Kolmen vartin venailun ja puolen litran viinikarahvin jälkeen kutsuin tarjoilijan paikalle ja pyysin laskun kertoen että meidän ruokamme saa antaa koirille tai työntää ihan minne vaan, bussi lähtee... Tarjoilija vähän yski, mutta jos mousskaa joka on valmista uunista ja pizzaa ei saa kolmeen varttiin pöytään niin ala on väärä. Ehdittiin just bussille ennenkuin se lähti, nälkäisinä.

Opas tuli kertomaan että 84 euroo pitäisi vielä maksaa ja maksoin sen, ei tässä enää paljoa muutenkaan tunnelma varmaan kohoile. Matkalla opas onneksi posmitti vain puolet matkaa koska sitten hän jäi pois bussista, häiritsi ikävästi nälkäisen unta... Oppaan poistuttua ja osa porukkaa kyydistä pudotettua bussikuski kulutti meidät eteen ja sanoi että tässä tulis vähän palautusta kun jotain sekaannusta on sattunut ja maksoi meille 83 € takaisin oppaan keräämistä 84 € maksuista. Kiitin ja vitutuskäyrä laski pikkuhiljaa vaaleanpunaiselle asteikolle. Tätä Kyriatikos travelia en ihan varauksetta suosittele kyllä kenellekään, edelliseen keikkaan verrattuna ei mitenkään loistokasta toimintaa.

Nukkuva Zeus

Pikainen vaatteiden vaihto ja syömään lähimpään kuppilaan Enetikoniin. Tätä me ollaan useempi päivä katottu mutta eina on ollu kaikki pöydät täynnä. Mutta kun nyt sattui olemaan yksi tyhjänä otettiin se. Eikä enää ihmetellä miks ne on aina täynnä, safka ihan taivaallista ja palvelu loistavaa! Tämä jatkoon heittämällä.

Eilen tavattu suomalainen pariskunta käveli ohi juuri kun oli saatu eväät tuulensuontaan ja loppuilta sujuikin heidän kanssaan varsin mukavan mallikkaasti parissakin eri kuppilassa hyvää juomaa juoden ja maailman asioita järjestykseen laittaen. Vähän lohtua päivän koettelemuksiin.