perjantai 8. heinäkuuta 2022

Kreetalta pyykkipäivän kautta purjehtimaan

Viimeinen päivä Haniassa menikin rattoisasti rannalla ja pakatessa. Kyllä näitä maisemia jää vähän ikävä, ja etenkin sitä lämpöä.

Kreetasta jäi kaikin puolin positiivinen muisto. Lucia hotelli aivan Hanian vanhankaupungin ytimessä Venetsialaisen sataman rannassa oli vallan oiva valinta. Kaikki mitä ihminen tarvitsee oli ihan vieressä, hyvät ravintolat ja kivaan rantaankaan ei ollut kuin vartin taaperrus kujia pitkin. Alkuperäiseen suunnitelmaanhan kuului auton vuokraus ja saaren kiertely sillä, mutta kun lähimmät parkkipaikat oli siellä uimarannan lähellä ja paikalliset yritykset teki edukkaasti retkiä sinne minne oltaisiin muutenkin haluttu mennä käytettiin heidän palveluksiaan. Taisi jopa tulla halvemmaksi kuin auton vuokraus.

Karu luonto ja 9000-vuotinen historiaa teki kyllä vaikutuksen. Samoin purjehdusretki Nikosin kanssa kyllä jäi mieleen erittäin positiivisella tavalla! Näissä tunnelmissa pakattiin, otettiin taksi lentokentälle ja lennettiin pikkutunneilla takaisin kotiin. Lento laskeutui 04.50 Helsinki vantaalle ja kun lennolla ei tunnetusti kovin hyvin nukuta niin pakko oli ottaa pienet päikkärit ennenkuin pyykkien kimppuun käytiin.

Seuraavana aamuna sitten heitin kaverin Helsinkiin, hän lähti porukan kanssa polkupyörillä Pariisiin mutta me pakattiin kamat veneeseen ja köydet irti puolen päivän paikkeilla. Suunta kohti länttä!

Keli ei varsinaisesti suosinut, alkumatkasta kyllä aurinko paistoi, mutta tuuli oli masentavan vastainen ja kun ei haluttu kauheesti kikkailla luovimalla niin puskettiin koneella ekat 7 mailia ajatuksella että Stora Bändön kohdalla kun tullaan avonaisemmille vesille ja kurssi kääntyy enemmän länteen saataisiin purjeet ylös. Harhakuvitelmaa kaikki tyynni.

Tuuli kääntyi juuri sen verran että taas mentiin melko tarkkaan vastaiseen. Muutama urhoollinen koitti näemmä purjeilla edetä mutta ei heilläkään juuri vauhti päätä huimannut kun luovimaan joutui koko ajan. Ainoa joka näytti etenevän meidän kanssa suunnilleen samaa tahtia oli yksi selvästi kilpakäyttöön suunniteltu vene joka nousi niin tiukasti tuuleen kaikki purjeet ylhäällä että meidän purkilla vastaava olisi jäänyt suureksi unelmaksi. Siispä jatkettiin peltipurjeella Lähteelään. Pari mailia ennen satamaa olisi tuulet olleet sellaisia että olisi jotain asiaa ollut purjeita nostella mutta silloin ei enää viitsitty.

Lähteelään kiinnityttiin neljän paikkeilla ja tilaa oli ihan yllättävänkin runsaasti vaikka on perjantai ja heinäkuun alkupuoli. Näin paljonko vaikuttaa vallitsevat olosuhteet ja polttoaineen hinta? Melkein kaikki laiturissa olevat ovat purjeveneitä... Lähteelä on edelleen kaunis ja ihan meidän suosikkipaikkoja.

Hoidettiin kirjautumisrituaalit, syötiin ja aloitettiin yleinen rentoutuminen. Loppuloma meneekin tälleen vesillä ihan kivasti, luulemme!Illalla vielä käytiin taapertelemassa Lähteelänkauniissa maisemissa. Sielu lepää!