maanantai 11. heinäkuuta 2022

Hangossakin paistaa aurinko

Aamu valkeni erinomaisen aurinkoisena. Tammisaari on kaunis siis myös aamuisisn. Edellisenä iltana oli sovittu suutari Ekin kanssa että mennään aamiaiselle motelli Marineen. Eki tuli parkkikselle ja taaperrettiin mukavia jutellen motellille parisen sataa metriä.

Aamiainen oli loistava hyvässä seurassa ja parannettiin maailmaa varmaan parin tunnin ajan mutta hei, mehän ollaan lomalla! Hankoon ajateltiin mennä ja siellähän se pysyy, toivottavasti palamatta regatan jäljiltä! Snottiin Ekille heipat laiturilla ja lähdettiin puskemaan pläkässä konella kohti Hankoa.

Keli helli, aurinko paistoi melkein pilvettömältä taivaalta ja nahka alkoi ilmoitella ettö mahdollisesti jossain vaiheessa voisi laittaa pitkähihaisempaa päälle mutta me ei luovutettu kun kerrankin Suomessa aurinko paistaa! Maisemathan oli taas silmiä hiveleviä. Tuuli vaan alkoi herätä vasta siinä vaiheessa kun käännyttiin Hankoa kohti ja silloin alkoi jo olla vähän myöhäistä purjeiden nostolle. Ja äkillinen vartin pilvvisyys ja tihkusade sai vetämään ihan purjehdustakin vartiksi päälle!

Hankoon saavuttiin kuitenkin heleässä auringonpaisteessa, tankattiin ja tyhjennettiin septi ilman perinteistä paskamyrskyä. Alkaa vissiin olla tekniikka kohta jo hallussa! Ja sitten se vieraspaikan etsiminen alkoi. Kierrettiin koko itäsatama ja todettiin kaksi vapaata poijua mutta sellaisissa paikoissa että vene ei olisi siinä mihinkään väliin mahtunut. Täällä on edelleen melko paljon näitä regattaan osallistuneita perinteisiä kilpaveneitä.

Seuraavaksi skannattiin Itämeren portti ja siellähän oli heti "ovensuussa" yks paikka vapaana. Siihen siis kylkikiinnityksellä rapsakassa sivutuulessa pienen jumpan kanssa lopulta onnistuen parin vanhemman herrasmiehen avustuksella. Kävin maksamassa satamamaksun ja yllätyin sen suuruudesta, ei itäsatamassa viime vuonna ollut läheskään näin kallista. Olisko tässä vähän regattalisää vielä kohdillaan vai onks tää vaan muuten niin hinnakas laitos. Veneet kyllä oli tosi isoja ja laituripaikkoja ihan tolkuttomasti!

Käytiin prosecolla siinä Itämeren portin luodon terassilla ja mentiin sillä lossilla joka täältä porukkaa nonstoppina rahtaa mantereelle. Pizzat vedettiin naamaan rannan perinnepizzeriassa ja oikein hyvät olivat. Ihailtiin niitä vanhola puisia kilpapursia hetken ja mentiin sillä lossilla takaisinluodolle. Kaverin Mikon kanssa oli viestitty että hekin on tulossa tänne lännen suunnasta ja saunassahan me sitten törmättiinkin ja vaihdeltiin kuulumisia. Ehkä illalla jotain punaviinin tapaista voisi lasilliset särpiä, huomenna kuitenkin pitäis taas eteenpäin mennä.