Aamu venähti kummallisesti pitkäksi. Kreetallakin oli yleensä kumpikin tikkana aamupalalla jo hieman ennen ysiä kaikki mahdolliset aamutoimet tehtyinä mutta tänä aamuna Eeva pahoinpiteli Juhan tajuihinsa about ysin paikkeilla odoteltuan aikansa hereillä. Olis varmaan menny kummallakin pitempäänkin mutta tänään oli kuitenkin meninki mennä eteenpäin länttä kohden joten pakkohan siinä oli ryhdistäytyä ja loihtia aamupala pilvipoutaisessa säässä veneen kajuutassa.
Kympin korvilla saatiin köydet irti ja ajettiin vajaa puolisen tuntia koneella että päästiin kapeista saariahtaumista läpi ja sitten kun Porkkalanselkä alkoi olla kohdillaan niin eikun purjeet ylös ja ulkokautta syväväylien reunustaa kohti länttä! Nyt alkoi olla kivaa, suuri hiljaisuus, vain purjeveneitä liikenteessä, sopiva tuuli etuvasemmalta 6 - 8 m/s ja vauhtia viiden solmun molemmin puolin. Alkoi elämä olla mallissaan.
Bärosundin kapeeseen väylään tullessa laskettiin purjeet ja ajettiin viimeiset pari mailia koneella. Kaupassa oli käytävä täydentämässä tarvikevarastoa. Käytiin tankkaamassa ja kaupassa, ensin taisteltiin siihen matalaan tankkauslaituriin kivitalon kokoisen ökyjahdin taakse. Kesäpoika sanoi että tässä saa vaan tankata, siirtäkää vene tohon septityhjennyksen viereen kaupassakäynnin ajaks, koska siinä on paremmin tilaa kun tankkaamaan ei mahdu sen kivitalon takia kuin yks kerrallaan. Eli taisteltiin vielä pahemmassa tuulessa vielä pahemmalle puolelle laituria parkkiin, mutta onnistuttiin, Marlene raukka kun on aika toivoton peruutella. Kaupassa ja kahvilla käytiin ja katseltiin samalla että mites se Jussarön suunnan sää. Paskaa keliä lupaili Forec, ja kun kellokin oli jo melkoisen paljon aamun hitaan lähdön takia, niin todettiin että menis aika myöhäiselle rantautuminen. Lennosta suunnitelman muutos ja suunta kohti Sandnäsuddia.
Koneella puskettiin kapeeta väylää tiukkaan vastaiseen, ja kun olis ollu paikka nostaa purjeet olimme jo niin lähellä satamaa ettei viitsitty enää. Satamassa katsottiin että ei poijupaikkoja, ei sähköjä eikä vettä. Pubi ja kauppa sentään oli ja tankkausmahdollisuus. Eli vedettiin kylkikiinnitykseen ja laitettiin julmasti fendereitä perää suojelemaan kun joku oli jättäny Faster alumiinikipon juuri keskellejaituria pelkällä keulaköydellä ja sehän heiui siinä 180 asteen kulmassa aina sinne minne tuuli ja aallot sitä tuntui heittelevän.
Käytiin ottamassa tervetulo-oluet ja maksamassa nimellinen satamamaksu pois. Melkoinen meininki täällä, porukka tinttaa huolella pubissa ja veneet odottaa laiturissa... Joku ilmeisen natiivi kaveri tuli moikkaamaan veneelle ja toi Eevalle siiderin. Istui pienessä hönössä puolisen tuntia jutustelemassa kaverinsa kanssa, joka ei sitten sanonuut sinä aikana juurikaan mitään. Keskustelu meni välillä jopa syvälliseksi ja traagiseksi, sisällissätakin käytiin läpi. Kaveri viljelee edelleen peltoa jonka esi-isänsä oli raivannut ja jonka punaiset oli ampuneet melkein heti pellon valmistumisen jälkeen. Varsin syvät haavat on jättänyt. Lähtivät siitä sitten veneellä kalaan.
Fasterin omistajakin tuli hakemaan veneensä pois ja pahoitteli sen huonoa kiinnitystä, poikansa oli kuulemma sen siihen jättänyt ja vaan soittanut että saa hakea pois. Nyt ollaan selvästi syvässä etelässä :) ...
Syötiin hyvin ja kohta varmaan nukkumaan. Joku meni kertomaan että Hangon regatta on just menossa. Eli suunniteltu sunnuntain Hanko saattaa olla vähän niin ja näin, känniääliöitä väistellen ja laituripaikasta kättä vääntäen. Jos huomenna vaikka koittais Tammisaareen suunnta, siellä olis varmaan rennompaa... Samahan se on missä killuu ja purjehtii, merellä on aina perillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti