perjantai 11. heinäkuuta 2014

Helle ja tuuli riudutti, muuten ei Tanskan maalla paljoakaan mätää

Eilen aamulla lähdettiin komeassa auringonpaisteessa Lussovista eteenpäin vaikka Juhan pyörä takkuili, eikä tykännyt käynnistyä startista. Tuttu vika, maakaapeli akusta löysällä, nyt vaihteeksi rungon päästä. Mutta kauniit itäsaksalaiset maisemat korvasi aika paljon harmituksesta. Lisäksi ei ollut vielä liian kuuma ajaa.

Muuten ihan vain ajamista pieniä maalaisteitä pitkin kun kiirettä ei pitänyt olla. Hamster ja Kerstin odottelisivat meitä vasta illan suussa Jyllannin niemimaalle vieraisille. Tunnelmapaloja tien päältä:

Vaihteeks moottoritietä reippaassa sivutuulessa

Komea portti

Onneksi puut varjostivat hieman auringon rökitykseltä

Iltapäivä olikin sitten niin kuuma kuin vain voi kuvitella. Poikettiin välillä moottoritielle, että sai edes hieman vilvoitusta reippaasta sivutuulesta. Eeva ja Marjo nauttivat loistavista vohveleista - ja matkalle osui myös ihan aito vanhan ajan vaijerilossi!

Kohtuu herkullinen vohveliannos

Lossilla

Tanskan puolella sitten vasta vilvoitusta saatiinkin! Tuuli oli sitä luokkaa että naisilla oli haasteita pitää pyörät tiellä oikeassa suunnassa. Tuntui että naama irtoaa jos vähän visiiriä avasi. Onneksi siirryimme pikkuteille melkoisen pian, mutta sitten lamasi taas julma kuumuus!

Hans-Henrik eli Hamster ja Kerstin asuvat jossain aika lähellä Saksan rajaa Aaberoon paikkeilla ja kun olimme suurin piirtein tonteilla pyörimme hieman ympyrää, kunnes soitin heille ja kysyin misäs se teidän kartano on. Kerstin tuli hakemaan - ja portilla totesin, että oli aika kohdallaan mun kysymys kartanosta!

Ajotie kartanolle
Pähee luukku kahdelle!

Heitettiin kamat vierashuoneisiin ja mentiin takapihalle grillailemaan ja olemaan sosiaalisia. Hamster ja Kerstin on ystäviä jo vuosien takaa FEMA-kuvioista ja kutsu on ollut voimassa jo pitkään, mutta nyt sitten vasta pääsimme poikkeamaan.

Grillailtiin, chillailtiin ja kierrettiin luomutilan tiluksia maisemia ihaillen. Ei tullut blogin päivitykset mieleen missään vaiheessa. Seura oli loistavaa!

Isännät tapaa

Grillailun valmistelua

Kerstin! Iloa ja valoa vaikka muille jakaa

Hamster grillaa, sapuskaa oli komppanialle...

Kyl näiden kanssa viihtyy

Ämylit maitumella

Taustalla siintää Fyn, edessä Hamsterin pellot

Lisää luomuohraa

Pakkohan sitä oli vetäytyä sulattelemaan pölselastia, että oli aamulla valmis Kerstinin loihtimalle aamupalalle, jolla mentiinkin sitten pitkälle Fynin puolelle.

Oltiin päästy lähtemään sen verran ajoissa liikenteeseen, että kuumuus hönki kunnolla vasta kun ajettiin Fyniltä Sjellannin puolelle. Matkalle osui kauniita kyliä, hämyisiä taukopaikkoja ja kymmenkilometrisiä siltoja, joilla ei onneksi tuullut liikaa.

Taukopaikka kohdallaan
Nättiä kylää

Se pienempi silta

Taukopaikkapakkailua

Maalaisteitä Tanskassa

Maalaiskylä Tanskassa

Illaksi päädyttiin Helsingöriin tutkailemaan miten aamulla jatkaisi. Evästettiin paikallisen ostarin karvakäsipizzeriassa kun hotellin ravintola oli auki vain juopoille asiakkaille. Kostoksi yhteiskunnalle haettiin Netosta omat juomat... Tätä hotellia "Sleep 2 Night" ei kyl suositella. Pukkaa hikee ja ovee ei voi pitää aiki kun tulee hyttysiä ja hippejä sisään... Huomenna tai ylihuomenna taas hieman lisää.