lauantai 18. heinäkuuta 2020

Porkkalasta Bergelän kautta Barösundiin

Eilen ei voitu laittaa mitään päivityksiä, koska nettiä ei ollut käytössä, puhelimet toimi juuri nippanappa.

Aamulla lähdettiin tuuppaamaan koneella Porkkalasta ja heti alkuunsa törmättiin laturaivoon... Papparainen tuli vastaan tocella kapeassa väylän kohdassa ja kiljui meille että kivahan se on keskellä väylää ajaa. Tilaa oli kyllä kummallakin ja me oltiin ihan oikeassa reunassa vajaa 40 metristä väylää. En tiedä oliko papalla piipun purut mahassa vai mikä ahdisti, mutta toivotettiin vaan hyvää päivänjatkoa ja jatkettiin matkaa.

Porkkalanniemi kierrettiin koneella kun oli melkoisen heikot tuulet ja nekin pääsääntöisesti vastaan, mutta rajavartioaseman kohdalla vedettiin kankaat tankoon ja sitten alkoi hauskuus! Tuuli tuli juuri sopivasti Porkkalanselän yli ja vedeltiin toista tuntia yli viittä solmua vesi kokassa kohisten, ja suut leveässä virneessä! Nyt oli kivaa!

Tavoitteena oli venekerhon oma leirisaari Bergelä ja sinne pääsi melkein suoraan "puutarhaväylää" pitkin ja purjeilla! Ihan loppuvaiheissa laskettiin purjeet ja huitaistiin saarisatamaan koneella. Laiturilla oli kerhotoveri vastassa ja hyvä niin, sillä tuuli oli juuri sopivasti sellainen, että poijuun ja laituriin kiinnittyminen oli pätkää haastavampi. Seivittiin kuitenkin hengissä, ja venekin ehjänä!

Ilta meni hyvin grillatessa, venekerhon jäseniin tutustuttaessa ja saunoessa. Bergelä on todella kaunis paikka ja kun sinne on pääsy vain kerhon jäsenillä, siellä on melkein aina tilaa ja tuttuja ja ei vielä niin tuttuja saari täynnä. Kiva oli paikkaan tutustua ja takaisin tullaan aivan varmasti!

Aamulla päästiin liikenteeseen puoli yhdentoista aikoihin. En edes muista koska olisin vetäissyt lähes 11 tunnin yöunet, mutta ilmeisesti tervehenkinen merielämä osaa väsyttää ja onhan nyt loma ja lupa nukkua...

Suunnitelmat muuttu tunnetusti hovissa ja suunniteltu Jussarö vaihtui Barösundiin. Jussaröhön olisi ollut sen verran pitkä matka, että oltaisiin oltu perillä vasta varsin myöhään ja kun sieltä soitettaessa ei saanut varata laituripaikkaa, niin päätettiin siirtää visiitti tulevaisuuteen. Ei olis kovin kiva illalla seitsemän- kahdeksaan paikkeilla pyöriä täydessä marinassa jossa ei ole tilaa ja lähin asiallinen yöpaikka olisi parin tunnin matkan päässää. Bergelässä porukat olivat saunan lauteilla kertoilleet, että jos osuu paikalle 12 - 14 aikaan saa todennäköisesti paikan mutta illalla normaalisti koko satama on täynnä.

Ei Barösundkaan huono vaihtoehto ole, puolivälissä Jussarötä. Reitti meni varsin tiukasti vastaiseen, mutta onneks Marlene-rouva nousee hyvin tuuleen ja suurin osa keikasta päästiin ajamaan purjeilla! Siinä ihan loppupätkällä kun on todella kapeaa ja oli ihan täysin vastainen, mentiin koneella.

Se mitä ajateltiin Barösundiksi, missä oltiin useinkin moottoripyörillä käyty kahvilla, olikin ihan pienille kaukaloille tarkoitettu pikkulaituri, mutta salmen toisella rannalla oli Orslandet marina jossa juuri oli sopivasti poijupaikka vapaana.

Varsin navakassa sivutuulessa pienen sähellyksen jälkeen päästiin laituriin kiinni ja Eeva kävi varaamassa yön meille. Paikka on ihan loistava! Kauppa, polttoainepumput laiturilla, kioski-kahvila ja loistava ravintola kauniilla maisemalla, saunakin olisi tarjolla. Pööpöiltiin iltapäivä laiturilla ja veneessä ja jeesattiin paria tuulessa rantautuvaa tai lähtevää venettä. Nautittiin olostamme ja poltettiin nahkamme.

Illalla mentiin syömää ravintola Skolaan jossa eväät oli ihan mahtavan hyvät ja viinitkin paikallaan. Lomalta tuntuu, tähän vois oikeestaan alkaa tottumaan!